torstai 25. syyskuuta 2014

Huutomerkeillä

Minulla on ystävä, joka laittaa jokaisen kirjoitetun viestin perään vähintään viisi huutomerkkiä. Ihan sama kuinka arkipäiväinen viestin sisältö on, jokainen lausahdus päätyy ilmoille huutona. Puhuessaan ystäväni ei tietenkään huuda suoraa huutoa vaikka aika helposti innostuvaa tyyppiä onkin.

En ole koskaan huomauttanut ystävälleni hänen huutomerkki-intoilustaan, sillä eihän sillä ole oikeasti mitään merkitystä. Omalla kohdallani mietin kuitenkin hyvin tarkkaan, milloin jokin asia on huutomerkin arvoinen. Aina välillä sorrun huutamiseen ja vesitän koko pienen merkin merkityksen. Useimmiten olen kuitenkin kirjoittaessanikin amerkkalaisia ystäviäni hillitympi. Ehkäpä ne keskustelukulttuurien erot pätevät kirjoittamiseenkin...?

Kirjoitin tänään aamulla Phillelle pienen viestin ja oivalsin jotain, mitä en ole tullut aiemmin ajatelleeksi. On olemassa yksi tärkeä ja painava lause, jonka perään en laita oikeastaan koskaan huutomerkkiä:  I love you. Piste tuntuu tehokkaammalta, jollain tavalla vakavammin otettavalta. Aivan samoin kuin noiden sanojen kuiskaaminenkin tuntuu merkityksellisemmältä kuin rakkauden julistaminen huutamalla.


Tässäpä minulle ja kaikille muillekin pohdittavaa: Käytetäänkö eri kielissä huutomerkkejä eri tavoin? Olenko minä suomeksi ja englanniksi erilainen kirjoittaja? Menettääkö huutomerkki merkityksensä, jos sen tuuppaa jokaisen lauseen perään vai pitäisikö tällaisen vaisun suomalaisen huudahdella vähän useamminkin?

4 kommenttia:

  1. Piste, pilkku, huutomerkki tai kysymysmerkki. Ihan sama kunhan nää Britit oppis käyttämään merkkejä lauseiden lopuissa. :D On meinaan ärsyttävää lukea toisinaan viestejä kun ei ole lauseita vaan on sanapötköjä.Siinä sitten arvailet koska lause loppuu ja toinen alkaa ! ! ! ! ;)

    VastaaPoista
  2. Minä syyllistyn huutomerkkien ylikäyttöön koko ajan! Mutta tarkoitukseni ei ole huutaa, vaan käyttää äänenpainoja. Huomaan kyllä ylikäytön itsekin, mutten voi sillemitään :-) (ja aina, kun käytän hymiötä, pohdin kovasti minne, jos ollenkaan, laitan pisteen!)
    Ja näen tuon pieni alkukirjain -virheenkin, mutta padi ei anna korjata; eli kyse ei ole siitä, ettenkö osaisi sääntöjä. Osaan jopa käyttää puolipistettä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah, niin ne kaikki sanoo... Minäkin huomaan aina miljoona virhettä ja typoa sen jälkeen kun olen jo painanut julkaise -nappia, mutta sitten aina iskee laiskuus tai tekniset ongelmat. Mutta ei kai se ole niin justiinsa...?

      P.S. Minä olen hymiöiden liikakäyttäjä :D Ilman pisteitä.

      Poista