tiistai 10. helmikuuta 2015

Suomalainen koulutaivas

Ei ole mitenkään liioiteltua sanoa, että Suomen koulumenestys on maailmankuulua. Opettajaystäväni eri maista linkkaavat minulle vähän väliä artikkeleita, joissa ihmetellään ja ihastellaan Suomen koulumallia ja -menestystä. Tässä artikkeleista viimeisin:


"I have been to Finland. It’s the place where teachers go after they die if they’ve been good and taught the Whole Blessed Child; if they’ve rejected the hell of Obsessive Standardized Testing."

Suomen koulumenestyksen kulmakiviä ovat tasokas julkinen koulusysteemi, joka on kaikkien perheiden ulottuvilla sekä laadukas opettajankoulutus. Suomessa ei uskota standardoituihin testeihin eikä opettajien palkka määräydy koulun tai luokan menestyksen perusteella. Opettajiin luotetaan, rehtorit tuntevat koulun arjen myös opettajan näkökulmasta ja tarvittaessa kouluissa tehdään myös moniammatillista yhteistyötä. Opettajaksi ei myöskään pääse kuka tahansa, sillä opettajankoulutuslaitos on haluttu opiskelupaikka ja kaikilta opettajilta löytyy maisterin paperit.

Tämä kaikki taitaa olla jo moneen kertaan sanottua, mutta artikkelista löytyi myös selityksenpoikanen sille, miksi USA ei ota oppia Suomesta. Hyvin yksinkertaistetusti syynä on raha. USA:ssa valloilla oleva Global Education Reform Movement ajaa omaa agendaansa, jonka mukaan menestysen ja rikkauden avain on yksityistäminen, standardoidut testit sekä opettajien kouluttaminen nopeammin ja halvemmalla. 

Käytännössä GERM näkee koululaitoksen aivan kuin se olisi kansainvälinen jättiyhtiö. Globaali maailma tarvitsee tehokkaan, tuottavan, yhdenmukaisen ja maailmanlaajuisen koulusysteemin, jossa yksilön tarpeet ja ihmisyys hukkuvat maailmantalouden jalkoihin. Maailma muuttuu, koulujen on muututtava perässä. GERM:n näkökulmasta Suomi ja suomalaisen koululaitoksen menestyminen on uhka, josta on päästävä eroon. Aseenaan GERM käyttää hidasta, mutta varmaa luottamuksen murtamista. Budjettien kanssa painiskelevat poliitikot pohtivat taatusti mallimme tuottavuutta sekä kustannustehokkuutta: Maailma muuttuu ja kilpailu kovenee - Käytämmeko rahamme oikein? Onko meidän todellakin välttämätöntä käyttää NÄIN paljon rahaa opettajankoulutukseen ja opetuksen yksilöistämiseen?




Opettajan ja ihmisen näkökulmasta toivon, ettei Suomi tuhoa vuosikymmenten työtä ja menestyksemme avainta - oikeasti toimivaa koulusysteemiä. Tiedän toki ettei Suomi ole koulutaivas eikä opettajan työ ole (Suomessakaan) aina niin kovin auvoista, mutta olen valmis seisomaan selkä suorana koulujemme takana. En ole ainoastaan opettaja - olen ylpeä suomalainen opettaja.

2 kommenttia:

  1. Juuri näin. Sitä osaa todella arvostaa vasta kun näkee matkan päästä. Hyvä Suomi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, pitää mennä kauas että näkee lähelle, vai miten se nyt menikään. Koulut, työntekijän asema, terveydenhuolto, eläkkeet jne... Suomessa pidin monia upeita asioita itsestäänselvyyksinä.

      Poista