Sunday, January 31, 2016

Korttipakkatreeni

Vedimme aamulla tihkusateessa hauskan treenin, jonka ajattelin pistää jakoon muidenkin iloksi. Hommaan ei tarvita muuta kuin korttipakka, säähän sopivat vaatteet, oma keho ja esim. puisto tai urheilukenttä. Treeni onnistuu myös sisällä, jos korvaa juoksuosuudet toisella harjoitteella.

Näin homma menee:

Nostetun kortin maa määrää liikkeen, numeroarvo toistojen määrän tai liikkeen keston. Treenin aikana käydään koko pakka läpi, yksi sattumanvarainen kortti kerrallaan

Ruutu = lankkupito (plank) Numeroarvo x 10s, esim. ruutu 5 on 50 s. kestoinen pito
Hertta = punnerrus (push up) Numeroarvo vastaa punnerrusten määrää
Pata = askelkyykky (lunge) Toistojen määrä on numeroarvo x 2, esim.pata kymppi on 20 askelkyykkyä, joista 10 vasemmalla ja 10 oikealla jalalla
Risti = kyykky (squat) Toistojen määrä on numeroarvo x 2, eli risti 7 on neljätoista toistoa

Näiden lisäksi päätimme kuvakorteille ja ässille omat liikkeensä, jotta saimme treeniin lisää vaihtelua

Ässä = juoksu futiskentän ympäri
Jätkä = 20 haarahyppyä
Akka = 30s. vaaka tasapainoilu- punaiset maat oikealla, mustat vasemmalla jalalla
Kuningas = 10 x yleisliike/ burpee Punnerruksen ja hypyn kera tietenkin

Lisäksi pakkaan voi lisätä jokerit vaikeuttamaan hommaa. Esimerkiksi ensimmäinen jokeri lisää kaikkiin jäljellä oleviin liikkeisiin viisi lisätoistoa ja toinen jokeri lisää jokaisen kyykkysarjan perään 10s pidon.

Emme pitäneet treenin keskellä nopeaa vesihörppyä kummempaa taukoa, mutta halutessaan jokeri voisi olla myös 30s tauko. Aikaa koko pakan läpikäymiseen meillä meni n. 40 min.

Korttipakkatreeni ei ole ideana meidän, mutta tämän treenin rakensimme itse tämän päivän fiiliksen ja sääolosuhteiden mukaan. Treeniä voi muokata mielin määrin liikkeitä vaihtelemalla. Jonain päivänä voisi valita mukaan pelkkiä core-liikkeitä, jonain toisena päivänä jalkaliikkeitä tai sitten kaikkia iloisesti sekaisin. Myös numeroarvoille voi keksiä halutessaan uusia merkityksiä.

Erityisen hauskan ja tehokkaan treenistä tekee yllätyksellisyys ja liikkeiden sattumanvaraisuus. Kannattaa kokeilla, jos tavallinen kiertoharjoittelu kyllästyttää.


Emme ottaneet yhtään kuvaa, koska ulkona sataa tihutti ja keskityimme muutenkin itse treenaamiseen. Luulisin näiden liikkeiden olevan aika tuttuja ja tarvittaessa youtubesta löytyy kyllä videoita, joista näkee, miten liike tehdään. Kengät on muuten olleet todistetusti kovassa käytössä, kun Veerasta on tullut Veepa. Taitaa olla pian uusien lenkkareiden aika. Go Veepa!

4 comments:

  1. Replies
    1. Niin minustakin! Ja helppo myös toteuttaa melkeinpä missä ja milloin vaan.

      Delete
  2. Toi on hyvä - ihan pakko kokeilla!

    ReplyDelete