Olen kokenut tässä kevään myötä entistäkin räiskyvämpää naapurustorakkautta. Tämä meidän asuinalueemme on meille aivan täydellisesti sopiva!
Kaduilla on aina mitä erilaisempia ihmisiä ja vilinää. Jalankulkijat, pyöräilijät ja juoksijat eivät ole täällä mitenkään kumma näky. Jalankulkijoiden turvallisuuteen on panostettu viime aikoina myös uusilla suojateillä ja huomiovaloilla. Yksi päivä vastaani käveli mies, joka luki samalla paksua kovakantista romaania. Ei kai siinä mitään, kyllähän minäkin välillä tuijotan puhelintani jopa kävellessäni.
Vieressämme sijaitsevassa puistossa järjestetään lasten (tai aikuisten, mistä minä tiedän!) synttärijuhlia joka viikonloppu. Puisto on täynnä elämää. Siellä grillataan, juhlitaan, pompitaan pomppulinnoissa, soitetaan kitaraa, luetaan, pelataan pelejä, treenataan ja hengaillaan ihan muuten vaan. Ainoastaan sateella puisto on autio ja öiseen aikaan hieman arveluttava. Kodittomiahan täällä on kaikkialla.
Ravintoloita, kahviloita ja baareja on mistä valita ja niitä avataan myös koko ajan lisää. Naapurustomme on up and coming, eli koko ajan trendikkäämpään suuntaan menossa. Talojen ja katujen kohdalla tämä tarkoittaa sitä, että naapurustoon mahtuu monennäköistä ja hintaista asumusta Kensigtonin miljoonalukaaleista meidän lähikatujen pikkutaloihin ja condoihin, joista toiset ovat jo up, toiset vasta coming. Kaikkien asuntojen hinnat ovat kuitenkin jatkuvasti noususuhdanteisia, mikä on tietenkin kodin omistajan näkökulmasta mitä parhain asia.
Tänään nämä koti- ja naapuriasiat ovat olleet mielessäni myös siksi, että osallistuin taloyhtiömme vuosikokoukseen naapurimme olohuoneessa. Talossamme on vain kahdeksan asuntoa, joten mistään valtavasta massakokouksesta ei ollut kyse. Olen jo aiemminkin todennut pitäväni naapureistamme ja tämä tunne vahvistui tänään entisestään. Rakennus on mukavan pieni ja lähes pelkästään omistajien asuttama.
Omassa kodissaan ja naapurustossaan viihtyminen ovat tärkeitä juttuja. Tunnen oloni täällä hyvin onnekkaaksi ja onnelliseksi ja toivon sormet ja varpaat ristissä, että saisimme asua San Diegossa vielä monen monituista vuotta.
sunnuntai 13. maaliskuuta 2016
perjantai 11. maaliskuuta 2016
auringonlaskusateenkaari
Voihan yhdyssanahirviö sentään. Auringonlaskusateenkaari on tuskin ihan oikea sana, mutta yhteen se pitää minun kielikorvani mukaan kirjoittaa. Ja oikea sana tai ei, ilmiönä se on todistetusti todellinen. Katsokaa nyt tätä. Aika upea combo, eikö vain!?
Iltapäivällä satoi ja jossainpäin San Diegoa taisi myös ukkostaa. El Nino se siellä taas riehui. Juuri ennen auringonlaskua sade kuitenkin hellitti ja päätin lähteä pieneen tihkusateeseen juoksemaan. Onneksi en ole ihan täysin sokerista; olisi mennyt tällainenkin näky kokonaan ohi.
Juoksuilo ja -motivaatio ovat olleet viime aikoina korkealla, eikä tämäniltainen ainakaan pahentanut tilannetta. Vedin koko lenkin ilman musiikkia ja nautin. Se jos mikä kertoo, että juoksu kulkee taas. Tämän kakun kirsikka on uudet superhienot juoksukengät, jotka noukin tänään postista. Maltoin kuitenkin lykätä niiden korkkausta huomiseen, sillä naapurustomme kadut olivat paikoitellen uppeluksissa.
Nyt siis nukkumaan ja aamulla sitten lenkille (ja brunssille, jotta tasapaino säilyy). Ihanaa viikonloppua itse kullekin!
keskiviikko 9. maaliskuuta 2016
Ridgen perässä lumille
El Nino iski taas ja toi eteläisen Kalifornian vuorille paljon kaivattua lunta. Kun Raija kysyi lähdettäisiinkö Big Bearille laskemaan, ei vastausta tarvinnut miettiä kahdesti. Kyllä, kyllä, kyllä! En ollut edes osannut haaveilla, että pääsisin tänä talvena vielä toistamiseenkin laudalle, ihan oikean lumen päälle.
Matkaan meni tällä kertaa n. kolme tuntia suuntaansa. Vuoren rinnettä körötellessämme saimme ihailla upeita lumipeitteisiä maisemia, vaikka tiet olivatkin jo ihan sulia.
Sulasta tienpinnasta huolimatta emme päässeet kuin puoliväliin 330-tietä, ennen kuin meidät pysäytettiin ja käskettiin asentamaan lumiketjut renkaisiin. Apuakin olisi löytynyt, jos olisimme olleet halukkaita maksamaan 40 taalaa. Emme olleet. Kyllähän tämä meiltäkin sujuu.
Ensimmäinen ongelma oli laatikko, jonka sisältä ketjut löytyivät. Se kun ei meinannut aueta millään. Ähinäämme hetken katseltuaan palasi avualias apumies supattamaan korviimme uuden tarjouksen. 30 taalaa, jos ette kerro kenellekään. Mutta ei, emme olleet valmiita luovuttamaan vielä.
Lopulta laatikko aukeni ja sisältä paljastui jos minkälaista pussia. Olin katsellut aamulla YouTubesta parin minuutin videon aiheesta, mutta nämä ketjut näyttivät olevan ihan eri planeetalta kuin videolla esiintyneet härpäkkeet. Ja niinhän siinä sitten kävi, että kun mies palasi kolmannen kerran paikalle, päätimme tarttua aikaa säästääksemme tarjoukseen. Kyllähän me ne ketjut olisimme itsekin asentaneet vaikka sisulla, mutta hinku rinteeseen oli jo kova.
Mies ryhtyi töihin ja opetti meille samalla yksityiskohtaisesti selittäen, miten homma hoituu helposti ja turvallisesti. Kovin pitkälle ei kuitenkaan keritty etenemään ennen kuin mies totesi, että ketjut ovat väärän kokoiset. Anteeksi vain leidit, teidän matkanne tyssää tähän.
Meinasi iskeä paniikki, mutta tajusin onneksi kyseenalaistaa. Kysyin mieheltä, miksei ketjuja voisi asentaa takarenkaisiin ja hän katsoi minua niin kuin hölmöä nyt katsotaan. Mitä hyötyä niistä olisi siellä takarenkaissa, kun tämä on etuvetoinen auto? Mutta minäpäs en ollutkaan hölmö vaan tiesin, että meidän RAV4 on nelivetoinen. Mies kurkisti auton alle ja totesi minun olevan oikeassa. Ja arvatkaan mitä, nelivetoiseen autoon ei tarvinnut näillä keleillä asentaa ketjuja laisinkaan. Säästimme sekä aikaa että rahaa ja todennäköisesti myös hermoja. Sen verran ärsyttävän näköistä muiden autojen kilinkolin meininki oli.
Päivä rinteessä oli ihana! Aurinko paistoi kirkkaan siniseltä taivaalta, puissa oli pieni sokerikuorrute, lautailu sujui eikä taatusti tullut kylmä. Kiitos tästä El Nino. Tämän vuoden lautailuista jäi täydellinen maku suuhun.
Matkaan meni tällä kertaa n. kolme tuntia suuntaansa. Vuoren rinnettä körötellessämme saimme ihailla upeita lumipeitteisiä maisemia, vaikka tiet olivatkin jo ihan sulia.
Sulasta tienpinnasta huolimatta emme päässeet kuin puoliväliin 330-tietä, ennen kuin meidät pysäytettiin ja käskettiin asentamaan lumiketjut renkaisiin. Apuakin olisi löytynyt, jos olisimme olleet halukkaita maksamaan 40 taalaa. Emme olleet. Kyllähän tämä meiltäkin sujuu.
Ensimmäinen ongelma oli laatikko, jonka sisältä ketjut löytyivät. Se kun ei meinannut aueta millään. Ähinäämme hetken katseltuaan palasi avualias apumies supattamaan korviimme uuden tarjouksen. 30 taalaa, jos ette kerro kenellekään. Mutta ei, emme olleet valmiita luovuttamaan vielä.
Lopulta laatikko aukeni ja sisältä paljastui jos minkälaista pussia. Olin katsellut aamulla YouTubesta parin minuutin videon aiheesta, mutta nämä ketjut näyttivät olevan ihan eri planeetalta kuin videolla esiintyneet härpäkkeet. Ja niinhän siinä sitten kävi, että kun mies palasi kolmannen kerran paikalle, päätimme tarttua aikaa säästääksemme tarjoukseen. Kyllähän me ne ketjut olisimme itsekin asentaneet vaikka sisulla, mutta hinku rinteeseen oli jo kova.
Mies ryhtyi töihin ja opetti meille samalla yksityiskohtaisesti selittäen, miten homma hoituu helposti ja turvallisesti. Kovin pitkälle ei kuitenkaan keritty etenemään ennen kuin mies totesi, että ketjut ovat väärän kokoiset. Anteeksi vain leidit, teidän matkanne tyssää tähän.
Meinasi iskeä paniikki, mutta tajusin onneksi kyseenalaistaa. Kysyin mieheltä, miksei ketjuja voisi asentaa takarenkaisiin ja hän katsoi minua niin kuin hölmöä nyt katsotaan. Mitä hyötyä niistä olisi siellä takarenkaissa, kun tämä on etuvetoinen auto? Mutta minäpäs en ollutkaan hölmö vaan tiesin, että meidän RAV4 on nelivetoinen. Mies kurkisti auton alle ja totesi minun olevan oikeassa. Ja arvatkaan mitä, nelivetoiseen autoon ei tarvinnut näillä keleillä asentaa ketjuja laisinkaan. Säästimme sekä aikaa että rahaa ja todennäköisesti myös hermoja. Sen verran ärsyttävän näköistä muiden autojen kilinkolin meininki oli.
Päivä rinteessä oli ihana! Aurinko paistoi kirkkaan siniseltä taivaalta, puissa oli pieni sokerikuorrute, lautailu sujui eikä taatusti tullut kylmä. Kiitos tästä El Nino. Tämän vuoden lautailuista jäi täydellinen maku suuhun.
maanantai 7. maaliskuuta 2016
Housut pois
Kävimme kaveriporukalla syömässä. Kotiin lähtiessämme yksi huokaisi ääneen totuuden, joka kummitteli omassakin mielessäni:
En malta odottaa, että pääsen kotiin ja saan ottaa housut pois!
Niin se menee! Kun kotiovi kolahtaa, lähtee minulta heti kenkien perään housut. Legginsit, kotihame, lököshortsit - mitä tahansa muuta kuin farkut tai muut kahlitsevat housut.
Kaverini vei ajatuksen vielä astetta pidemmälle kertoessaan kieltäytyneensä kivoista, mutta yllättävistä kutsuista, sillä oli jo kerinnyt ottamaan housut pois. Kuulostaa houkuttelevalta, mutta otin jo housut pois. Tästä lausahduksesta tuli nopeasti legenda.
Itse en ole housujeni suhteen ihan yhtä jyrkkä, sillä saan ne kyllä nopsaan takaisin päällekin. Mutta ymmärrän kyllä, mitä hän tarkoitti: Kun on jo kerinnyt asettautumaan mukavasti kotioloihin, ei välttämättä huvita lähteä enää minnekään. Varsinkin jos on päätynyt jo sohvalle viltin alle. Sieltä vasta onkin vaikea päästä pos!
Housuton on huoleton. Ainakin kotioloissa. Ei sillä ettenkö voisi ihan hyvin kauppaankin lähteä tässä lookissa. Tai vaikka elokuviin. Amerikkalaisessa legginssi- joogapöksyvillityksessä on ehdottomasti puolensa.
En malta odottaa, että pääsen kotiin ja saan ottaa housut pois!
Niin se menee! Kun kotiovi kolahtaa, lähtee minulta heti kenkien perään housut. Legginsit, kotihame, lököshortsit - mitä tahansa muuta kuin farkut tai muut kahlitsevat housut.
Kaverini vei ajatuksen vielä astetta pidemmälle kertoessaan kieltäytyneensä kivoista, mutta yllättävistä kutsuista, sillä oli jo kerinnyt ottamaan housut pois. Kuulostaa houkuttelevalta, mutta otin jo housut pois. Tästä lausahduksesta tuli nopeasti legenda.
Itse en ole housujeni suhteen ihan yhtä jyrkkä, sillä saan ne kyllä nopsaan takaisin päällekin. Mutta ymmärrän kyllä, mitä hän tarkoitti: Kun on jo kerinnyt asettautumaan mukavasti kotioloihin, ei välttämättä huvita lähteä enää minnekään. Varsinkin jos on päätynyt jo sohvalle viltin alle. Sieltä vasta onkin vaikea päästä pos!
lauantai 5. maaliskuuta 2016
Yllärikaappi
Sillä aikaa kun minä lomailin Suomessa, yllätti Phill minut rakentamalla vierashuoneeseemme uuden vaatekaapin. Idea paremmin toimivasta vaatekaapista ei ollut yllätys, vaan asia, joka oli ollut vaiheessa jo useamman kuukauden. Mutta sepä olikin sitten toden totta valtava yllätys, että Phill oli väsännyt koko kaapin muutamassa päivässä töidensä ohessa.
Kaappi on hieno ja toimiva. Tällä hetkellä hyllyt ja tangot ovat vielä puun värisiä, mutta tarkoituksemme on maalata hyllyt valkoisiksi ja takaseinä tehostevärillä hiilenharmaaksi.
Suunnittelimme kaapin omien tarpeidemme mukaan ja kun kaupasta ei tälläkään kertaa löytynyt sopivaa, päätti Phill rakentaa hyllyt, rekit ja laatikot itse. Rahaa säästyi valtavasti, sillä puurunkoiset kaapin sisukset (closet organizer) liikkuvat hinnoiltaan tuhansissa. IKEA:sta olisi löytynyt pari ihan hyvää ja kohtuuhintaista vaihtoehtoa, mutta mitat eivät osuneet millään yksiin kaappimme rungon kanssa.
On se kyllä mukavaa, että toinen meistä osaa ja tykkää rakentaa. Ja sepäs vasta mukavaa onkin, etteivät vaatteet ja tavarat ole enää kasassa vierassängyn päällä. Jossain vaiheessa uusimme vielä omankin makuuhuoneemme kaapin, sillä pienessä kodissa jokainen neliö ja kaappi tulee tarpeeseen. Mutta mikäs tässä rempatessa, kun kyse on meidän ikiomasta kodista. Jokainen parannus on kirjaimellisesti kotiinpäin.
Kaappi on hieno ja toimiva. Tällä hetkellä hyllyt ja tangot ovat vielä puun värisiä, mutta tarkoituksemme on maalata hyllyt valkoisiksi ja takaseinä tehostevärillä hiilenharmaaksi.
Suunnittelimme kaapin omien tarpeidemme mukaan ja kun kaupasta ei tälläkään kertaa löytynyt sopivaa, päätti Phill rakentaa hyllyt, rekit ja laatikot itse. Rahaa säästyi valtavasti, sillä puurunkoiset kaapin sisukset (closet organizer) liikkuvat hinnoiltaan tuhansissa. IKEA:sta olisi löytynyt pari ihan hyvää ja kohtuuhintaista vaihtoehtoa, mutta mitat eivät osuneet millään yksiin kaappimme rungon kanssa.
On se kyllä mukavaa, että toinen meistä osaa ja tykkää rakentaa. Ja sepäs vasta mukavaa onkin, etteivät vaatteet ja tavarat ole enää kasassa vierassängyn päällä. Jossain vaiheessa uusimme vielä omankin makuuhuoneemme kaapin, sillä pienessä kodissa jokainen neliö ja kaappi tulee tarpeeseen. Mutta mikäs tässä rempatessa, kun kyse on meidän ikiomasta kodista. Jokainen parannus on kirjaimellisesti kotiinpäin.
perjantai 4. maaliskuuta 2016
Hyvän mielen perjantai
Joskus elämässä tulee iltoja, jolloin täydelliseen hetkeen riittää yksi itkettävän ihana Disney Pixar -elokuva. Minulla näitä iltoja tulee ehkä keskimääräistä useammin ja sen tietää myös Phill. Ennen lähtöään tuo ihana mies hankki minulle The Good Dinosaur -elokuvan, jonka katsomista maltoin lykätä jopa puolitoista viikkoa.
Ja hyvähän se oli, juuri sellainen kun pitikin: täysin ennalta-arvattava, itkettävä, naurattava, koskettava, mietityttävä ja silti kummallisella tavalla niin kovin täydellinen feel good -elokuva.
Tänään on ollut muutenkin aika hyvä meininki aamusta iltaan. Päivän positiivisiin on kuulunut muunmuassa mallikkaasti etenevät ja hoidetut asiat, naapuruston uusi smoothie-baari, nopeasti kulkenut juoksu,hyvän tuoksuiset ihonhoitotuotteet, kukkivat kukat ja laulavat linnut, halvat mansikat sekä salaattilautanen, jota ei tarvinnut puhdistaa ennen koneeseen laittoa, sillä Possu (tai Kisu, mutta epäilen Possua) oli käynyt nuolemassa sen puhtaaksi.
Ja hyvähän se oli, juuri sellainen kun pitikin: täysin ennalta-arvattava, itkettävä, naurattava, koskettava, mietityttävä ja silti kummallisella tavalla niin kovin täydellinen feel good -elokuva.
Tänään on ollut muutenkin aika hyvä meininki aamusta iltaan. Päivän positiivisiin on kuulunut muunmuassa mallikkaasti etenevät ja hoidetut asiat, naapuruston uusi smoothie-baari, nopeasti kulkenut juoksu,hyvän tuoksuiset ihonhoitotuotteet, kukkivat kukat ja laulavat linnut, halvat mansikat sekä salaattilautanen, jota ei tarvinnut puhdistaa ennen koneeseen laittoa, sillä Possu (tai Kisu, mutta epäilen Possua) oli käynyt nuolemassa sen puhtaaksi.
Vanhoja kuvia läpikäydessäni törmäsin tähän kuvaan. Tuo hetki oli kuin Pixar -elokuva: surullisen onnellisen haikean ihanan kaunis.
Näillä fiiliksillä viikonlopun viettoon. Mitähän kivaa huomenna mahtaa tapahtua?!
keskiviikko 2. maaliskuuta 2016
Onneksi aurinko ei paista (ihan) joka päivä
Yksi suomalaisille tyypillinen piirre on se, että ulkona ollaan säällä kuin säällä ja jos ulkona sattuu paistamaan aurinko, on sisään jääminen sula mahdottomuus. Näin minä kasvoin ja elin ja lastentarhanopettajana myöskin työskentelin.
Mutta miten käy tälle suomalaiselle mentaliteetille, jos muuttaa sellaiselle alueelle, missä aurinko paistaa lähes joka päivä? Toiset sanovat kyllästyvänsä ja turtuvansa aurinkoon, mutta omalla kohdallani en ole varma, voiko auringonpaiste koskaan menettää merkitystään, ainakaan ihan kokonaan.
Ulkoa pilkistävä aurinko saa minut edelleenkin iloiseksi, energiatasoni nousemaan ja mieleni lepattamaan. Tekisi mieli olla ulkona, olisi pakko saada olla ulkona. Miksi ihmeessä tuhlaan tämän kauniin päivän sisällä?
Mutta kyllä pilvisetkin päivät osaavat olla silloin tällöin ihania. Joskus ne toimivat hyvänä syynä olla sisällä, toisinaan taas yllättävät ulos uskaltautujan kauneudellaan.
San Diegon aamut ovat valjenneet tällä viikolla sumuisen hitaasti. MaanantaiaamunaTorrey Pines näytti minulle itsestään uuden puolen, joka sai tämän aloittelevan valokuvaajan innostumaan. Olen ottanut Torrey Pinesin aalloista, rannoista ja kallioista jo tuhansia kuvia, mutten vielä kertaakaan tällaisia.
Mystistä, kaunista ja voimakasta. Aikalailla sopiva alku tälle viikolle.
Mutta miten käy tälle suomalaiselle mentaliteetille, jos muuttaa sellaiselle alueelle, missä aurinko paistaa lähes joka päivä? Toiset sanovat kyllästyvänsä ja turtuvansa aurinkoon, mutta omalla kohdallani en ole varma, voiko auringonpaiste koskaan menettää merkitystään, ainakaan ihan kokonaan.
Ulkoa pilkistävä aurinko saa minut edelleenkin iloiseksi, energiatasoni nousemaan ja mieleni lepattamaan. Tekisi mieli olla ulkona, olisi pakko saada olla ulkona. Miksi ihmeessä tuhlaan tämän kauniin päivän sisällä?
Mutta kyllä pilvisetkin päivät osaavat olla silloin tällöin ihania. Joskus ne toimivat hyvänä syynä olla sisällä, toisinaan taas yllättävät ulos uskaltautujan kauneudellaan.
San Diegon aamut ovat valjenneet tällä viikolla sumuisen hitaasti. MaanantaiaamunaTorrey Pines näytti minulle itsestään uuden puolen, joka sai tämän aloittelevan valokuvaajan innostumaan. Olen ottanut Torrey Pinesin aalloista, rannoista ja kallioista jo tuhansia kuvia, mutten vielä kertaakaan tällaisia.
Mystistä, kaunista ja voimakasta. Aikalailla sopiva alku tälle viikolle.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)







